SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.17 issue1The Crisis of Constitutionalism in Literature: From Critical Fiction to Foundational Literature in Brazil and VenezuelaThe Multiple Facets of the Transvestite: The Dispersion of the Subject in the Transcultural Spaces of Severo Sarduy's Neo-Baroque Narrative author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • On index processCited by Google
  • Have no similar articlesSimilars in SciELO
  • On index processSimilars in Google

Share


Literatura: Teoría, Historia, Crítica

Print version ISSN 0123-5931

Abstract

FUENTES RETAMAL, Pablo. A mancha indelével de Aniceto Hevia: determinismo e superação na tetralogia narrativa de Manuel Rojas. Lit. teor. hist. crit. [online]. 2015, vol.17, n.1, pp.171-206. ISSN 0123-5931.  https://doi.org/10.15446/lthc.v17n1.48693.

O presente artigo propõe um estudo das catálises ou detalhes da narração na tetralogia narrativa de Manuel Rojas, isto é, Hijo de ladrón (1951), Mejor que el vino (1958), Sombras contra el muro (1964) e La oscura vida radiante (1971). O narrador rojiano se vale dos pormenores do relato para desestabilizar os olhares deterministas que vinculam seu protagonista, Aniceto Hevia, com a criminalidade. Desse modo, as catálises constituem estratégias discursivas que permitem à narrativa de Rojas desvincular-se da herança positivista.

Keywords : Manuel Rojas; catálise; detalhes; descrições; tetralogia narrativa; determinismo.

        · abstract in English | Spanish     · text in Spanish     · Spanish ( pdf )