SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.19 número1Argentina 1982, primeiro ensaio para a construção de um corpo cyborg. A propósito de "Primera línea", de Carlos GardiniPoesia, província, nação. Referente a uma antologia poética argentina de 1965 índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Em processo de indexaçãoCitado por Google
  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO
  • Em processo de indexaçãoSimilares em Google

Compartilhar


Literatura: Teoría, Historia, Crítica

versão impressa ISSN 0123-5931

Resumo

FLEISNER, Paula. Life of Dogs: between Children's Literature and Philosophy of Animality. Lit. teor. hist. crit. [online]. 2017, vol.19, n.1, pp.111-138. ISSN 0123-5931.  https://doi.org/10.15446/lthc.vl9n1.60749.

In this article, I will start with an outline of the theoretical framework from which the relevance of literature to the current philosophy of animality becomes clear. Secondly, I will review some works in which love between human animals and dogs is figured with the aim of reestablishing the subjectivity lost in the modern world. Thirdly, I will point out the specificity of children's literature in the exercise of thinking about non-human alterity, and finally, I will give a reading of Aventuras y desventuras de Casiperro del hambre (Adventures and misadventures of Poordog the Starved) by Graciela Montes, under the hypothesis that this children's novel manifests essential elements for a criticism of the humanistic treatment of "domestic" animals, and for a reflection oninterspecies love to come: a love no longer sustained by access to the interior being of another (dog or human) but by the maximum opacity of strangers.

Palavras-chave : Posthumanism; philosophy of animality; children's literature.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Espanhol     · Espanhol ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons